16 de març del 2018

Els fars de Menorca

Far d'Artrutx
El far d'Artrutx està situat en extrem sud-occident de l'illa de Menorca, al cap del mateix nom. Dista set quilòmetres de Ciutadella. Construït en 1858, al principi funcionava amb petroli. Després de diverses reformes i canvis en el sistema d'enllumenat va ser automatitzat al final de la dècada de 1980. El 26 de setembre de 2005 va ser declarat inscrit en el catàleg insular de patrimoni històric de Menorca. El Far de Cap d'Artrutx es creua amb el de Capdepera a l'illa de Mallorca, quedant així abalisat el canal que separa les illes de Mallorca i Menorca en la seva part més estreta.

Far de Punta Nati
A la costa nord de la Ciutadella de Menorca, ciutat situada a la zona oest de la illa, es produïen naufragis i accidents a causa dels corrents marins i de la influència dels forts vents de la zona de tramuntana. L'impuls decisiu per a la construcció del far va ser el naufragi del vaixell de vapor francès Général Chanzy el 9 de febrer de 1910 del qual només hi va haver un supervivent i 156 persones muertas.

L'enginyer Mauro Serret es va encarregar de dissenyar l'edifici. Les obres van començar el 5 de juliol de 1912 i es va inaugurar l'1 de setembre de l'any posterior. La instal•lació lluminosa presentava una aparença de grups d'1 i 3 parpelleigs blancs que es veien a una distància de 26 milles. L'edifici està format per dos cossos rectangulars independents d'una sola planta, construïts amb carreus amb cara de pedra vista. La torre s'eleva del terra a una alçada de 11,5 metres.

A pocs metres del far hi ha un bufador on quan hi ha temporals de primer quadrant, les onades entren a les cavitats del bufador i surten disparades en forma de grans columnes d'aigua que arriben a altures considerables i es precipiten amb gran força sobre la llanterna del far. En aquest lloc es troben antigues instal•lacions militars.

Far de Cavalleria
És un dels fars més antics de Menorca, ja que va començar a construir-se l'any 1854 i va ser acabat l'1 de març de 1858 per ajudar als navegants a no sofrir naufragis per culpa de la tramuntana. Malgrat la millora en la seguretat de la navegació que va suposar la seva posada en funcionament, això no va fer que es deixessin de produir naufragis, fet que va motivar la construcció dels fars de Favàritx i el de Punta Nati.

Situat al punt més septentrional de l'illa a pocs quilòmetres del poble de Fornells, al Far de Cavalleria s'alça sobre un imponent penya-segat de més de 90 metres d'altura i és un lloc únic per contemplar postes de sol i panoràmiques espectaculars.

El far de Cavalleria vist des del Monte Toro, al centre de l'illa.

Far de Favaritx
La construcció d’aquest far està motivada en gran manera pels naufragis ocorreguts després de la inauguració del far de Cavalleria, com les dels vapors "Ville de Rome", l'any 1898, l'"Isaac Pereyre" el 1906, el qual prestava el servei de correus entre Marsella i Algèria, o el "General Chanzy" el 1910. Es va començar a construir el juliol de 1917 però diversos problemes com la manca de fons i reclamacions de l'antic propietari del terreny varen aturar les obres fins que l'any 1922 es va poder acabar, essent inaugurat el 22 de setembre d'aquell mateix any.

El paisatge de Favàritx no s'assembla en res al que es pot observar a la resta de l'illa. Tot just hi ha vegetació, el sòl està format per pissarra negra laminada i els penya-segats són abruptes, cosa que sorprèn als visitants especialment la primera vegada. Els més romàntics el defineixen com un paisatge lunar, mentre que els més científics parlen del lloc com una punta rocosa de pissarra negra. Una cosa està clara, ningú es queda indiferent.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada