2 d’abril del 2019

De Mora d'Ebre a Miravet en llagut. El viatge

Un llaüt o llagut és una barca de fusta, sovint amb aparell de vela llatina, però no obligatòriament. En l'actualitat moltes d'aquestes barques han estat motoritzades. Els llaüts sovint són propulsats amb rems.

Al mar, s'hi anava amb tripulacions de cinc, set o nou homes, en llaguts oberts o cobertats, de menys de deu metres d'eslora, que aparellaven la vela llatina, per aprofitar el vent i la força dels rems per anar a calador o fugir de la maltempsada.

Els llaguts eren construïts i reparats per mestres d'aixa i calafats. Al llarg del litoral hi havia petites drassanes a les platges on treballaven mestres d'aixa per construir tota mena de bastiments, d'una manera molt artesana i pròpia, resultat d'uns sabers i unes pràctiques transmeses de pares a fills. Es feien barques sòlides i molt marineres, sense plànols, amb una experiència acumulada que dotava l'ofici d'un estil recognoscible. Cap als anys vuitanta del segle XX, els polièsters i la construcció estandarditzada van començar a substituir la fusta com a matèria principal, canvis paral·lels a tota l'activitat marítima, resultats de noves necessitats i d'adaptacions a les noves tècniques.

Sortim de l’embarcador de Mora d’Ebre.

Els matolls de color beix que es veuen enganxats als arbres són restes que han quedat atrapades durant les crescudes del riu.

Aquest vaixell es dedica a retirar les restes flotants per tal de fer possible la navegació. El nostre llaüt cada cert temps ha d’invertir el sentit de gir de l’hèlix per tal de desprendre’s de les algues que se li acumulen.

L’Ebre és una escola de piragüisme.

El Pas de Barca.
Aquest transbordador fluvial original, de fusta i sense motor, és l’únic de la seva tipologia que encara funciona en tot l’Ebre i en tota Europa. Està format per dos llaguts units per una plataforma de fusta que permet carregar vehicles i persones de pas fins a 5 tones. Es mou aprofitant el corrent de l’aigua amb dos timons i la destresa del barquer que dedica el seu temps, durant tot l’any (faci fred o calor, pluja o vent), a garantir el seu bon estat i funcionament i protegir-la de les riuades. Els dies de vent fort contracorrent no funciona (bandera roja) al contrarestar-se les forces motrius naturals. S'ha de pagar una taxa per creuar. Els cotxes pagues 3€ i la gent a peu 1€.

Ja tenim Miravet a la vista. El castell templer del segle XII domina tota la zona.

Aquesta és l’ultima imatge que veiem del preciós municipi abans de desembarcar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada