5 de juliol del 2018

El tren de Palma a Sóller

El Ferrocarril de Sóller és la línia ferroviària més especial de les Illes Balears i de més enllà. És l'única línia que sempre ha estat en mans privades i que té l'ample de via de 1 iarda anglesa (0,914 m) que antigament era l'ample normalitzat a tot Mallorca.

La línia es va posar en servei l'any 1912 i es va electrificar el 1929. Els trens que circulen pel Ferrocarril de Sóller són els originals de la línia, que es sostenta gràcies a l'interès turístic que suposa ja que es tracta d'un ferrocarril-museu. El seu recorregut és de 27 km entre Palma i Sóller a través dels paratges muntanyosos de la Serra de Tramuntana, que atravessa mitjançant tretze túnels i un sinuós recorregut per salvar els desnivells. Entre els túnels hi ha l'anomenat Túnel Major, de 2,8 km a l'interior del qual es produeix el canvi de rasant on assoleix els 239 metres d'altitud. La rampa nord, entre el túnel Major i Sóller és el tram més espectacular del trajecte; en només 7 km supera un desnivell de 199 metres.

Hi ha un total de quatre estacions: Palma, Son Sardina, Bunyola (a mig camí i on es realitzen els encreuaments entre el tren ascendent i descendent) i Sóller. Hi ha també diversos baixadors de menor importància a Son Reus, Santa Maria, Caubet, Can Tambora i el Mirador des Pujol d'en Banya sobre la vall de Sóller, on s'aturen els anomenats trens panoràmics per a poder contemplar la formidable vista. Els 4 automotors que circulen per la línia daten de 1929 i tenen carrosseria de fusta. El material remolcat també és de fusta, sent alguns dels cotxes de 1912.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada